ΟΑΣΘ: Μια «αμαρτωλή» ιστορία

Του Πέτρου Ιακώβου

Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) ιδρύθηκε με το νομοθετικό διάταγμα 3721 του 1957, (ΦΕΚ Α’ Αριθμ. 142/6 Αυγούστου 1957), ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που έχει το μονοπώλιο να διαχειρίζεται και να λειτουργεί τα αστικά λεωφορεία και γενικά τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη.

Μετά από 60 χρόνια, με το άρθρο 22 του νόμου 4482/2017 (ΦΕΚ Α’ Αριθ. 102/25 Ιουλίου 2017), ο ΟΑΣΘ εξαγοράστηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και κρατικοποιήθηκε.

Έτσι από τότε την κεντρική διοίκηση του οργανισμού την έχουν πλέον οι Υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίοι στην ουσία διορίζουν και ελέγχουν την πλειοψηφία του εννεαμελούς Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού.

Εντωμεταξύ οι δημόσιες συγκοινωνίες και η μεταφορά των πολιτών αποτελούν την μεγάλη, ανοιχτή και μολυσμένη πληγή, που επί πολλές δεκαετίες ταλαιπωρεί την συμπρωτεύουσα.

Οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης καθημερινά είναι πνιγμένοι στα ΙΧ, τα οποία κινούνται σε ατελείωτες ουρές στους δρόμους της πόλης, στους οποίους αριστερά και δεξιά, ακόμη και πάνω στις λεωφορειολωρίδες, υπάρχουν παρκαρισμένα χιλιάδες άλλα αυτοκίνητα. Το καθημερινό αποτέλεσμα είναι να προκαλούνται συνεχή μποτιλιαρίσματα και κυκλοφοριακά εμφράγματα.  

Στα αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ, τις ώρες αιχμής, γίνεται το αδιαχώρητο, το οποίο εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την υγεία των ανθρώπων που στριμώχνονται.

Η κυκλοφοριακή κατάσταση είναι ανυπόφορη και το κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος στην πόλη, είναι ανυπολόγιστο.

Εκτός από όλα αυτά, ο ΟΑΣΘ αποτελεί και μία πληγή συνεχούς οικονομικής αιμορραγίας του Ελληνικού δημοσίου καθώς χρηματοδοτείται συνεχώς από αυτό.

Την ευθύνη αυτού του προβλήματος φυσικά την έχουν οι κακοδιαχειρίσεις των  διοικήσεων της κομματοκρατίας, οι οποίες το μόνο που κάνουν είναι να αποκαθιστούν με πλουσιοπάροχες αμοιβές τα κομματικά τους στελέχη εναλλάσσοντας τα στις «καρέκλες» όπου θρονιάζονται χωρίς να παράγουν καμία ουσιαστική δράση υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και του ίδιου του οργανισμού, κατηγορώντας κάθε φορά για ατασθαλίες την προηγούμενη διοίκηση. 

Για να πάρουμε μια ιδέα για την δράση της κομματοκρατίας στον ΟΑΣΘ, θα αναφερθούμε εν συντομία στο ιστορικό του οργανισμού κατά την χρονική περίοδο από την στιγμή της κρατικοποίησης του οργανισμού έως και σήμερα.

Από την πρώτη κιόλας στιγμή, μετά την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ το καλοκαίρι του 2017, άρχισε το κομματικό αλισβερίσι στην διοίκηση του οργανισμού. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα, διόρισε ως εκπροσώπους του ελληνικού Δημοσίου, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη και υπουργό Οικονομικών τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, οι οποίοι με την σειρά τους διόρισαν πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ τον Στυλιανό Παππά, πατέρα του τότε υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής Νίκου Παππά!

Με το που ανέλαβε την προεδρία του ΟΑΣΘ ο Στυλιανός Παππάς, κατηγόρησε τους ιδιώτες μετόχους του ΟΑΣΘ ότι είχαν στήσει χαριστικές συμφωνίες και με την κομματική πελατεία τους κέρδισαν συνολικά 404 εκατομμύρια Ευρώ, παίρνοντας ποσά τα οποία δεν δικαιούνταν!

Επίσης να σημειωθεί ότι ο Στυλιανός Παππάς στο τέλος της θητείας του ανέφερε ότι γράφει βιβλίο με τον εύγλωττο τίτλο: «ΟΑΣΘ: 60 χρόνια λαμογιάς και σκανδάλων», αναφέροντας ότι η πλειοψηφία των αρχικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ αγοράστηκε από το Ελληνικό κράτος, βάσει του σχεδίου Μάρσαλ, αλλά τις μετοχές του ΟΑΣΘ τις πήραν ορισμένοι ιδιώτες! 

Επισημαίνουμε ότι τα χρήματα του ονομαζόμενου «σχεδίου Μάρσαλ» ήταν από τις μετοχές της Τράπεζας της Ανατολής, όπως είχε αποκαλύψει σε εκπομπή τηλεοπτικού καναλιού, το φθινόπωρο του 2011, ο επιχειρηματίας Ευρυβιάδης Μετοχαράκης. 

Στην συνέχεια μετά τις Εθνικές εκλογές της 7 Ιουλίου 2019 ανέλαβε την κυβέρνηση το κόμμα της ΝΔ με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος διόρισε ως εκπροσώπους του Ελληνικού Δημοσίου, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή και υπουργό Οικονομικών τον Χρήστο Σταϊκούρα, οι οποίοι με την σειρά τους διόρισαν πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ τον Γιώργο Σκόδρα, χημικό μηχανικό και τακτικό καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, (ο οποίος είχε διατελέσει στο παρελθόν επικεφαλής της ΕΥΑΘ Α.Ε, αλλά και της Εγνατίας Οδού Α.Ε.).

Με το που ανέλαβε πρόεδρος ο Γιώργος Σκόδρας κατηγόρησε την προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ, υπό τον Στέλιο Παππά, ότι άφησε χρέη ύψους 86 εκατομμύρια ευρώ!

Κατά την διάρκεια της θητείας του ως πρόεδρος του ΟΑΣΘ ο Γιώργος Σκόδρας υπέγραψε την τροποποίηση της σύμβασης με αριθμό 206/2020 με τίτλο “Μίσθωση ντιζελοκίνητων αρθρωτών (με ρυμουλκό) και κανονικών (διαξονικών) αστικών λεωφορείων από τον ΟΑΣΘ” με την οποία ο ΟΑΣΘ μίσθωσε για 30 μήνες, συμπληρωματικά 80 αστικά λεωφορεία, από την εταιρεία «MED BUS & TRUCK CENTER ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΟΡΤΗΓΟΥ & ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΥ Α.Ε.», με μηνιαίο μίσθωμα 280.953 ευρώ.

Είναι απορίας άξιο για πιο λόγο το Ελληνικό δημόσιο έπρεπε να πληρώσει συνολικά 8.428.590 ευρώ για τα συγκεκριμένα 80 ενοικιαζόμενα λεωφορεία, αντί να χρησιμοποιήσει τα χρήματα αυτά για την αγορά δικών του καινούργιων λεωφορείων. 

Στις 4 Αυγούστου 2022 ο Γιώργος Σκόδρας παραιτήθηκε από πρόεδρος του ΟΑΣΘ και την θέση του ανέλαβε ο Σερραίος οικονομολόγος Κωνσταντίνος Ταγγίρης, ο οποίος μετά από έναν μήνα εκθείασε τον συμπατριώτη του υπουργό μεταφορών Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή λέγοντας ότι «η αστική συγκοινωνία έγινε καλύτερη με τη στήριξη του Καραμανλή»!

Θυμίζουμε ότι ο Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής παραιτήθηκε από υπουργός Υποδομών και Μεταφορών την 1 Μαρτίου του 2023, μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για το δυστύχημα!

Στην συνέχεια είχαμε τις Εθνικές εκλογές της 25 Ιουνίου 2023 με τις οποίες ανέλαβε την κυβέρνηση για δεύτερη φορά το κόμμα της ΝΔ με πρωθυπουργό και πάλι τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος διόρισε ως εκπροσώπους του Ελληνικού Δημοσίου, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα και υπουργό Οικονομικών τον Κωστή Χατζηδάκη, οι οποίοι διατήρησαν ως πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ τον Κωνσταντίνο Ταγγίρη.

Την Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023 υπογράφηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα η σύμβαση με την κινέζικη εταιρία «YUTONG BUS CO. LTD», (την οποία στην χώρα μας εκπροσωπεί η Damco Energy του Ομίλου Κοπελούζου), για την προμήθεια 250 νέων αμιγώς ηλεκτρικών λεωφορείων, με συνολικό συμβατικό τίμημα 110.825.000 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. (24%), δηλαδή το κάθε ένα λεωφορείο θα κοστίσει 549.692 ευρώ.

Από τον αριθμό των 250 λεωφορείων, τα 110 θα έρθουν για στον ΟΑΣΘ στις 5 Μαρτίου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και θα ενσωματωθούν στην κυκλοφορία στις 30 Απριλίου του 2024.

Ολοκληρώνοντας την μικρή αυτή ιστορική αναφορά, θα αναφέρουμε ότι το τριήμερο μεταξύ 15 και 18 Ιανουαρίου 2024 έγινε συνάντηση στα γραφεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), στην οποία παρευρέθηκαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, η Υφυπουργός Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Κωνσταντίνος Ταγγίρης και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΟΑΣΘ.

Ακολούθησε ένας ορυμαγδός δηλώσεων, σε τηλεοπτικά κανάλια και τα ραδιόφωνα της Θεσσαλονίκης, από τον Χρήστο Σταϊκούρα, την Χριστίνα Αλεξοπούλου και τον Κωνσταντίνο Ταγγίρη, που ως μόνο σκοπό είχαν την προπαγάνδα υπέρ της Κυβέρνησης και όχι την ουσία του θέματος.

Είναι γεγονός ότι οι αστικές συγκοινωνίες οφείλουν να γίνονται με τον ιδανικό επαρκή αριθμό λεωφορείων που θα καλύπτουν όλες τις απαραίτητες διαδρομές. Τα λεωφορεία αυτά θα πρέπει να είναι σύγχρονα, καινούργια, άνετα, καλοσυντηρημένα και απόλυτα ασφαλή.

Ανάλογος και επαρκής πρέπει να είναι και ο αριθμός των οδηγών που θα τα οδηγούν καθώς και των τεχνικών που θα τα συντηρούν και των υπόλοιπων υπαλλήλων που θα διεκπεραιώνουν όλες τις απαραίτητες εργασίες και υπηρεσίες των οργανισμών των αστικών συγκοινωνιών.

Όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν εξασφαλισμένες ικανοποιητικές μισθολογικές και ασφαλιστικές συνθήκες, ώστε να μπορούν να προσφέρουν απρόσκοπτα και απροβλημάτιστα τις υπηρεσίες τους και όχι να ζουν σε κλίμα ανασφάλειας το οποίο μορφώνει η εκάστοτε κομματική κυβέρνηση για να προωθεί τα δικά της κομματικά στελέχη και συμφέροντα.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *