Αυτό με το «Μετρό Θεσσαλονίκης» το ξέρεις;

Του Ιακώβου Λεωνιδή

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση με θέμα: «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη / Παρουσίαση Ψηφιακής Πλατφόρμας erga.gov.gr», ανακοίνωσε ότι στις 30 Νοεμβρίου θα τεθεί σε λειτουργία το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Ο πρωθυπουργός ανέφερε «Μετά από πολλά εγκαίνια, τα οποία δεν ήταν στην πραγματικότητα εγκαίνια, μετά από μουσαμάδες, παρουσιάσεις, αμφισβητήσεις είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί- δεν θα εγκαινιαστεί, θα παραδοθεί- στους πολίτες την 30η Νοεμβρίου του 2024».

Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού ακούγονται πράγματι σαν ανέκδοτο στα αυτιά των πολιτών της Θεσσαλονίκης για ένα έργο, που αν συνυπολογίσουμε και την τρύπα του Κούβελα, ταλαιπωρεί τους Θεσσαλονικείς και ιδιαίτερα τους καταστηματάρχες των περιοχών που γίνονται τα έργα, για πάνω από 30 χρόνια.

Επί σειρά ετών, κάθε χρόνο, συνήθως στην ομιλία στην ΔΕΘ όλες οι κυβερνήσεις που πέρασαν, έκαναν εξαγγελίες για τον χρόνο παράδοσης του μετρό. Φέτος ο πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στην εκδήλωση, μας έδωσε ακριβή ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του μετρό, με τους παρευρισκόμενους να τον χειροκροτούν σαν να δήλωνε κάτι πέραν του αυτονόητου, προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί την συγκυρία για ψηφοθηρικούς λόγους, εάν επιτέλους λειτουργήσει το μετρό στην ημερομηνία που προανήγγειλε.

Γιατί, σύμφωνα πάντα με την κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, το μετρό θα δινόταν σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2020, έπειτα πήρε αναβολή για την άνοιξη του 2023, μετά για τον Δεκέμβριο του 2023, κατόπιν για τις αρχές του 2024 και τώρα μας δηλώνει πανηγυρικά ότι θα ξεκινήσει στις 30 Νοεμβρίου 2024. Ίδωμεν λοιπόν γιατί για το θέμα ‘ΜΕΤΡΟ’ οι Θεσσαλονικείς κρατούν μικρό καλάθι.

Βέβαια το δίκαιο είναι ότι αφού θέλει να καρπωθεί την έναρξη του μετρό θα πρέπει να επωμιστεί και να λογοδοτήσει και για τις καθυστερήσεις 25 ετών και για την υπερκοστολόγηση της τάξης των 396 εκατομμυρίων ευρώ που προέκυψαν στο έργο κατασκευής όπως θα δούμε.

Ως γνωστό, θα δοθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή μήκους 9,6 χιλιομέτρων με το κόστος αποπεράτωσης να έχει φτάσει τα 1,496 δις. ευρώ ενώ στον προϋπολογισμό ήταν κοστολογημένη για 1,1 δισ. Άρα προκύπτει μία διαφορά 396 εκατομμυρίων ευρώ μόνο στην βασική γραμμή. Συνολικά με την επέκταση της Καλαμαριάς, μήκους 4,78 χιλιομέτρων και προϋπολογισμένη στα 586 εκατομμύρια, φτάνουμε στα 2,082 δις. Το κόστος κατασκευής αγγίζει το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 144,78 εκατομμυρίων ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Βλέπουμε λοιπόν ότι έχει κατασπαταληθεί πολύ δημόσιο χρήμα για ένα έργο το οποίο πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή στον χρόνο παράδοσής του, με το κράτος να εμπαίζει απροκάλυπτα πλέον τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.

Για τον Flyover, όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός, στόχος είναι να δοθεί σε λειτουργία την άνοιξη του 2027 πριν τις εκλογές ώστε να μπορέσει να επιδείξει έργο για τους γνωστούς ψηφοθηρικούς λόγους. Αυτό σημαίνει τρία χρόνια ταλαιπωρίας στον οδικό άξονα της περιφερειακής για τους πολίτες. Και όπως πολύ σωστά αντιλαμβάνεται, το γεγονός αυτό φέρνει μεγάλη, πολύ μεγάλη δυσφορία στην πόλη. Γιατί όταν στον ήδη ταλαιπωρημένο τόσα χρόνια από το συγκοινωνιακό πολίτη, του επιβάλεις ακόμα ένα συγκοινωνιακό χάος, μόνο δυσφορία μπορεί να φέρει. Και πόσο μάλλον γνωρίζοντας το ιστορικό του μετρό, μόνο καχύποπτος μπορεί να είναι και για τον χρόνο αποπεράτωσης του έργου.

Ο πολίτης αντιλαμβάνεται ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει και ότι όλα τα έργα γίνονται χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό από την πολιτεία, όπως επιβάλλεται, για να τον διευκολύνουν αλλά και για να είναι λειτουργικά μακροπρόθεσμα.

Σκοπός της πολιτείας και ο πρωτεύων στόχος της πρέπει να είναι ευημερία του πολίτη και όχι ο εμπαιγμός του και η αδιαφορία στα προβλήματα της καθημερινότητάς του. Διότι η χωρίς αιδώ και φρόνηση αντιμετώπισή του από την εξουσία της κυβέρνησης, όπου ο πρωθυπουργός και οι παρατρεχάμενοί του εκμεταλλεύονται ψηφοθηρικά το γεγονός της παράδοσης ενός υπερκοστολογημένου και τόσο καθυστερημένου έργου μόνο εμπαιγμό φανερώνει.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *