Fly over: Κατασπατάληση δημοσίου χρήματος για ένα έργο που μόλις ξεκίνησε

Της Ντάσιου Μαρίας

Στις 7 Φεβρουαρίου 2024 αναρτήθηκε στη Διαύγεια η απόφαση με την υπογραφή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σταϊκούρα για την πρώτη επίσημη παράταση παράδοσης του Flyover της Θεσσαλονίκης κατά 5 μήνες. Σε αυτή συμπεριλαμβάνεται και αποζημίωση του αναδόχου του έργου λόγω καθυστέρησης έναρξης των εργασιών.

Τι αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης(μεταξύ άλλων):  

«1.Από το υποβληθέν αναθεωρημένο Χρονοδιάγραμμα Εργασιών προκύπτει ότι λόγω της καθυστέρησης της έναρξης στην υλοποίηση των εργασιών των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στους χώρους κατασκευής του Έργου, που πραγματοποιήθηκε την 10-11-2023 αντί της 16-06-2023, μετατίθεται ισόχρονα η Προγραμματισμένη Ημερομηνία Διαθεσιμότητας Υπηρεσιών από την 18-12-2026 για την 14-05-2027.

2. Η καθυστέρηση της Ημερομηνίας Έναρξης Εργασιών, η οποία με τη σειρά της αναγκαστικά μεταθέτει την Προγραμματισμένη Ημερομηνία Διαθεσιμότητας Υπηρεσιών, δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του ΙΦΣ(Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης) .

3. Η μη οφειλόμενη σε υπαιτιότητα του ΙΦΣ καθυστέρηση της Ημερομηνίας Έναρξης Εργασιών αναφορικά με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στους Χώρους Κατασκευής του Έργου συνιστά Γεγονός Αποζημίωσης και συνεπάγεται απαλλαγή του ΙΦΣ από την υποχρέωση καταβολής ποινικών ρητρών κατά το χρονικό διάστημα από 18-12-2026 έως 14-5-2027.»

Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό ,λοιπόν, ο κύριος και μοναδικός υπαίτιος της καθυστέρησης και υπεύθυνος για την καταβολή αποζημίωσης είναι η Αναθέτουσα Αρχή, δηλαδή το ίδιο το Δημόσιο που αντιπροσωπεύεται από την Γενική Κυβέρνηση. 

Εμμέσως παραδέχεται ο υπουργός ότι ο σχεδιασμός ήταν ανεπαρκής και υπεγράφη η σύμβαση με τον ιδιώτη ανάδοχο χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη όλα τα δεδομένα για την ομαλή έναρξη του έργου. Δηλαδή χωρίς να υπάρχει σοβαρή προετοιμασία ώστε την στιγμή που συμφωνήθηκε ότι θα ξεκινήσει να έχουν “κλειδώσει” όλες οι προϋποθέσεις.

Προχειρότητα; Ανευθυνότητα; Αδιαφορία; Βάζουμε μια ημερομηνία και αν γίνει, έγινε; Αν δεν γίνει; Κανένας έλεγχος για το ποιος έπρεπε να έχει την ευθύνη, όπως και κανείς για την αναλάβει και να τιμωρηθεί.

Και όπως πάντα, εμείς οι πολίτες πληρώνουμε “τα σπασμένα” με δημόσιο χρήμα αλλά και με ψυχικό και σωματικό κόστος. Διότι το έργο, από την στιγμή που ξεκίνησε, έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης σε όλη την  Θεσσαλονίκη. 

Απίστευτες καταστάσεις ταλαιπωρίας βιώνουμε καθημερινά όλοι όσοι μετακινούμαστε μέσω του περιφερειακού αλλά και εντός της πόλης. Και πολλές φορές αυτό εγκυμονεί κινδύνους για την ίδια μας την ζωή όπως για παράδειγμα σε περίπτωση που πρέπει να μεταβούμε σε κάποιο νοσοκομείο.  

Σαν το “πάμε κι όπου βγει” μοιάζει και πάλι να κινείται ο κρατικός μηχανισμός. Δυστυχώς, σε καταστροφές “βγαίνει” συνεχώς και οι μεγάλοι χαμένοι είμαστε εμείς, οι Έλληνες πολίτες. 

Πόσο ακόμη θα τους επιτρέπουμε να σπαταλούν το δημόσιο χρήμα χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε εμάς, τους ιδιοκτήτες του;

Εκατομμύρια ευρώ από τα κρατικά ταμεία έχουν πληρωθεί για αποζημιώσεις ιδιωτικών εταιρειών λόγω αθέτησης όρων των συμφωνιών σε όλα σχεδόν τα δημόσια έργα. Πολλά χρόνια πίσω τραβάει αυτή η ιστορία και κανείς δεν έχει τιμωρηθεί ούτε βρέθηκε κανένας κομματικός μηχανισμός να το σταματήσει.

Μήπως ήρθε η ώρα, που πρέπει ΕΜΕΊΣ να αναλάβουμε την ευθύνη; 

Όχι για όσα έχουν πράξει αυτοί που έχουν τόσα χρόνια την διαχείριση της χώρας στα χέρια τους, αλλά με το να σταματήσουμε να έχουμε διαχειριστές οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται για αυτήν την πατρίδα και την ευημερία των πολιτών.   

Είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας να ορίσουμε την δημόσια διοίκηση που θέλουμε της οποίας ο ρόλος θα είναι να εκτελεί τις δημοκρατικές αποφάσεις που θα λαμβάνουμε ΕΜΕΙΣ οι πολίτες.

Μια τέτοια αληθινή δημόσια διοίκηση δεν χρειάζεται κόμματα και  ασυλίες διότι όλοι συμμετέχουμε και συνεργαζόμαστε για το κοινό συμφέρον.  

Είναι καινοτόμο, αλλά γίνεται!  

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *