Ελλάδα: Εθνικές οδοί το μεγάλο παζάρι

Του Πέτρου Ιακώβου

Την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2024 υπεγράφη η σύμβαση για τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρίας ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε., (παραχωρησιούχος), της οποίας ο μοναδικός μέτοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.. 

 Την σύμβαση υπέγραψαν εκ μέρους του δημοσίου ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης και εκ μέρους της συμβασιούχου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Γεώργιος Περιστέρης και ο πρόεδρος της ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε. Εμμανουήλ Μουστάκας.

 Η εταιρεία ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε., της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., είχε ανακηρυχθεί ως ο Προτιμητέος Επενδυτής τον Σεπτέμβριο 2023 σε σχετικό διαγωνισμό που είχε διενεργήσει το ΤΑΙΠΕΔ, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος 3.270.000.000 ευρώ (3,27 δις. Ευρώ) και για διάρκεια 25 χρόνων.

 Ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. που ενήργησε για την εξεύρεση της χρηματοδότησης του έργου της συμφωνίας είναι η ιταλική εταιρεία Mediobanca S.p.A. με διασυνδέσεις στα διεθνή μεγάλα παζάρια της ψηφιακής Οικονομίας, (ΗΠΑ, City of London, Γαλλία, Ελβετία, Λουξεμβούργο κα.), η οποία ρύθμισε τη χρηματοδότηση του έργου να προέλθει από το συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και κυρίως από τον τραπεζικό δανεισμό από τις συστημικές τράπεζες, (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Alpha Bank).

 Τις επόμενες μέρες του μηνός Σεπτεμβρίου 2024 θα προωθηθεί η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού στην Ελληνική Βουλή για να κυρωθεί και νομοθετικά. 

Στις 23 Μαΐου 1996 είχε υπογραφεί η Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού, αφ’ ενός μεταξύ του Δημοσίου, εκπροσωπούμενο από τον τότε υπουργό του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και αφετέρου της Αττικής Οδού Α.Ε., ως αναδόχου παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή με τον Ν.2445/1996, (ΦΕΚ Α΄ αρ. 274/16 Δεκεμβρίου 1996), με τον τίτλο «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης της Μελέτης, Κατασκευής, Αυτοχρηματοδότησης και Εκμετάλλευσης της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας – Σταυρού – Αεροδρομίου Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού, ρύθμιση συναφών θεμάτων και άλλες διατάξεις», ο οποίος είχε υποστεί τροποποιήσεις και ισχύει έως της 5 Οκτωβρίου 2024.

 Η Αττική Οδός είναι ένα σύστημα αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, της οποίας ο κύριος άξονας αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας και διατρέχει, ως λεωφόρος, για μήκος περίπου 70 χιλιομέτρων, το τόξο της περιοχής της Αττικής, το οποίο ξεκινάει δυτικά από την Ελευσίνα, περνάει διαδοχικά από τις Αχαρνές, Μαρούσι, Χαλάνδρι, Παλλήνη, Σπάτα, Παιανία και φτάνει ανατολικά έως το Κορωπί.

 Η μέση ετήσια κυκλοφορία οχημάτων αυτής της οδού, πλέον, έχει φτάσει περίπου 3.108.000 (περίπου 3,11 εκατομμύρια) οχήματα.

 Τα έσοδα από την εκμετάλλευση αυτού του χρυσοφόρου αυτοκινητοδρόμου στο τέλος του 2023 ανήλθαν σε 213 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ήδη για το 2024, από τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις, αναμένονται να φτάσουν τα 230 εκατομμύρια ευρώ και έπεται ακόμη μεγαλύτερη συνέχεια για τα επόμενα χρόνια. 

 Το γεγονός αυτό πιστοποιεί ότι κατά την εικοσιπενταετή διάρκεια της σύμβασης εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, η πάροχος εταιρεία, καθώς και όσοι παρασιτούν γύρω – γύρω, θα έχουν απομυζήσει από τους Έλληνες πολίτες τεράστια ποσά χρημάτων που κατά τις ελάχιστες εκτιμήσεις θα φτάσουν τα 5,75 δισ. ευρώ.

 Θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι από αυτή την σύμβαση εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού σε τίποτα δεν θα ωφελήσει τους Έλληνες πολίτες, αφού σχεδόν όλα τα έσοδα από την Αττική Οδό, θα πηγαίνουν στους δανειστές, για να μειωθεί κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ το δημόσιο χρέος της χώρας, όπως το δήλωσε και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Χατζηδάκης.

 Είναι εξωφρενικό το δημόσιο χρέος της χώρας συνεχώς και αδιαλείπτως να αυξάνεται, χωρίς ποτέ να μάθουμε, ποιοι ακριβώς είναι οι δανειστές μας, τι ακριβως μας δάνεισαν και τους χρωστάμε τόσα πολλά και δεν μπορούμε ακόμη να ορθοποδήσουμε, παρόλο που έχουν περάσει τόσα πολλά χρόνια. 

Από τις δηλώσεις των δύο υπουργών της κυβέρνησης που υπέγραψαν την νέα σύμβαση για την Αττική Οδό θα σχολιάσουμε την αποκάλυψη που έκανε ο κ. Χατζηδάκης για τις ανανεώσεις των συμβάσεων στην χώρα μας και τις αχαρακτήριστες δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα. 

 Ο κ. Χατζηδάκης, μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης, αποκάλυψε ότι αυτή «έχει και ένα επιπλέον ειδικό χαρακτηριστικό, καθώς τυχαίνει να είναι και η πρώτη σύμβαση στη χώρα μας η οποία ανανεώνεται, μετά από διαγωνισμό».

Η δήλωση αυτή μας αποκαλύπτει και επιβεβαιώνει ότι μέχρι σήμερα όλες οι ανάλογες συμβάσεις παραχώρησης, δεν γινόταν με διαγωνισμό, αλλά με απευθείας αναθέσεις! 

 Ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε ότι η υπογραφή της νέας σύμβασης επιβεβαιώνει ότι και στην Ελλάδα η συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα μπορεί να είναι διαφανής και αποδοτική για το δημόσιο συμφέρον, αλλά ταυτόχρονα να εξασφαλίζει ένα λογικό κέρδος στον ιδιωτικό φορέα που θα εκμεταλλεύεται την Αττική Οδό.

Μα πώς είναι δυνατόν κ. Σταϊκούρα η συμφωνία αυτή να είναι αποδοτική για το δημόσιο συμφέρον, αφού μόνο οι Έλληνες πολίτες, οι οποίοι αποτελούν τον κορμό του δημοσίου, πληρώνουν τα διόδια της Αττικής Οδού και τα χρήματα αυτά τα απολαμβάνουν άλλοι, οι άγνωστοι υποτιθέμενοι δανειστές και οι παραχωρησιούχοι ιδιώτες πολυεθνικών συμφερόντων;

Για ποιο λόγο να μη μπορούν οι ίδιοι οι Έλληνες πολίτες να απολαμβάνουν την ελεύθερη διέλευση της Αττικής Οδού, αφού αυτοί μόνο έχουν χρηματοδοτήσει αδρά όλο το έργο της κατασκευής της Αττικής Οδού και κατά συνέπεια τους ανήκει ως δική τους ιδιοκτησία;   

Οι Εθνικές οδοί ανήκουν στο Έθνος, στους Έλληνες πολίτες της χώρας και μία κυβέρνηση που σέβεται τους πολίτες οφείλει:

α) να τις καταστήσει ελεύθερες, καταργώντας όλα τα διόδια, διότι αυτά καταστρατηγούν το δικαίωμα της ελεύθερης διακίνησης των πολιτών.

β) να αναβαθμίσει όλα τα υπάρχοντα Εθνικά δίκτυα, με άριστης ποιότητας αντιολισθητική και επίπεδη άσφαλτο, με επαρκή νυχτερινό φωτισμό, τα οποία θα εξασφαλίζουν την απόλυτα ασφαλή μετακίνηση των πολιτών.  

Αυτά ακριβώς πρέπει να γίνουν και αναφέρονται μόνο στο πρόγραμμα του πολιτικού φορέα της Ελλήνων Συνέλευσις.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *