Αρχαιολογία: Νέα ανακάλυψη αγάλματος εκτός συνόρων

Της Καλλιόπης Αλτιντασιώτη

Πρόσφατα, έπειτα από ανασκαφές στην αρχαία πόλη Ηράκλεια Σιντική στη Βουλγαρία, ανακαλύφθηκε άγαλμα του θεού Ερμή που φτάνει το ύψος των δύο μέτρων. Αν και το χώμα των αιώνων σκέπασε το άγαλμα του αγγελιοφόρου θεού, καθώς αυτό τοποθετήθηκε στους υπονόμους ύστερα από έναν καταστροφικό σεισμό που έπληξε την πόλη το 388 μ.Χ., η κατάσταση στην οποία ωστόσο βρέθηκε είναι πολύ καλή.

Σύμφωνα με τον καθηγητή αρχαιολογίας Λουντμίλ Βαγκαλίνσκι, ο οποίος είναι ο επικεφαλής των ανασκαφών, το άγαλμα αποτελεί ρωμαϊκό αντίγραφο ενός αρχαιοελληνικού. Επίσης, οι αρχαιολόγοι αναφέρουν την πιθανότητα διατήρησης του συγκεκριμένου αγάλματος από τους κατοίκους της πόλης μετά την καθιέρωση του Χριστιανισμού, μιας πόλης της οποίας ιδρυτής ήταν ο Έλληνας βασιλιάς Φίλιππος Β’.

Ακόμη μία ανασκαφή σαν αγγελιοφόρος έρχεται να φέρει ένα μήνυμα από τα παλιά. Ένα μήνυμα για να θυμίσει στους ανθρώπους το αποτύπωμα της Ελληνικότητας σε όλο τον πλανήτη. Ένα μήνυμα που η διοίκηση αυτής της χώρας πολύ πιθανόν να μην αναδείξει, όπως πολλές φορές άλλωστε έχει πράξει στο παρελθόν σε ζητήματα πολιτισμικής κληρονομιάς, αφήνοντάς σε άλλους τη διαχείρισή του, θάβοντάς το έτσι για δεύτερη φορά. 

Πρακτικές της διοίκησης αυτής αντιμετωπίζουν την αρχαιολογία ως τον λόγο (-λογία) του παλιού (αρχαιο-), άρα και ξεπερασμένου. Όμως η αρχαιολογία είναι ο Λόγος (-λογία) της αρχής (αρχαιο-), αλλά και η αρχή ενός Λόγου που δημιούργησε τον άνθρωπο και πάνω σε αυτόν αποτύπωσε τον κόσμο όλο. 

Στον Κρατύλο του Πλάτωνα, ο Σωκράτης αναφέρει τον Ερμή ως «το είρειν εμήσατο», αυτός δηλαδή που επινόησε τον Λόγο. Αυτός που δημιούργησε αλλά και επίσης φρόντισε με νου τον Λόγο, μεταφέροντάς τον ως αγγελιοφόρος από τις κοινωνίες των θεών στις κοινωνίες των ανθρώπων, για να μην ξεχνά ποτέ ο άνθρωπος τη θεϊκή του καταγωγή. Είναι αυτός που δίνει την ερμηνεία στον άνθρωπο, έτσι ώστε με τον νου (-νεια) του θεού αυτού (ερμη-) να επικοινωνεί με την ίδια την αρχή που τον δημιούργησε. 

Η θέαση ενός τέτοιου αγάλματος στο φως του παρόντος δίνει το μήνυμα της θέωσης στον άνθρωπο, όταν και εφόσον ο ίδιος αντιληφθεί την ανάγκη που στόχο και σκοπό έχει την δημιουργία μιας πολιτείας δικαίου, η οποία θα διαχειρίζεται και θα προστατεύει την πολιτισμική της κληρονομιά για να μπορεί ο ίδιος να ακολουθεί τα δημιουργικά βήματα των θεϊκών του προγόνων, ερμηνεύοντάς τα και όχι παρερμηνεύοντάς τα, φροντίζοντας με νου τον ίδιο του τον λόγο. Με αυτόν τον τρόπο θα βρίσκεται σε μια διαρκή επικοινωνία με τον ίδιο τον Λόγο που έχει μόνο αρχή και μια πορεία προς το Άπειρο.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *