Υποκριτική η στάση της Λ. Μενδώνη για την επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο

Του Σπύρου Κύρου

Στις 17/02/2024 διοργανώθηκε στο Βρετανικό Μουσείο στην αίθουσα που φιλοξενούνται τα γλυπτά του Παρθενώνα η επίδειξη μόδας του Τούρκου σχεδιαστή Erdem Moralioglu εμπνευσμένη από την ερμηνεία της Μαρία Κάλλας στην όπερα Μήδεια το 1953.

Η φροντίδα της συλλογής είναι προτεραιότητά μας, δήλωσαν οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου για την επίδειξη μόδας, αποφεύγοντας όμως να σχολιάσουν την αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη.

Στην δήλωσή της η Υπ. Πολιτισμού τονίζει ό,τι οι ιθύνοντες του βρετανικού μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνον το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει, σημειώνοντας, πως είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

«Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία. Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στη Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα Γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως»

Η δήλωση της κ. Μενδώνη αν δεν ήταν υποκριτική θα ήταν δικαιολογημένη, διότι να σας θυμίσω ότι επί των ημερών της, αφού φρόντισε να τσιμεντοποιήσει τον Παρθενώνα, το καλοκαίρι του 2021 επέτρεψε στον οίκο μόδας Christian Dior να πραγματοποιήσει φωτογραφίσεις στον Ιερό βράχο της Ακρόπολης, στο Ερέχθειο και στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.

Δηλώνοντας τότε ότι «τηρήθηκαν όλες οι διαδικασίες που όριζε ο νόμος».

Ας θυμηθούμε τα έργα επί των ημερών της Κυρίας Μενδώνη:

Η Κυρία Μενδώνη το 1999 σταμάτησε σημαντικές ανασκαφές στα Στάγειρα όπου υπήρχαν ισχυρότατες ενδείξεις οι οποίες οδηγούσαν στο συμπέρασμα ότι βρέθηκε ο «τάφος του Αριστοτέλη».

Το 2002 μπάζωσε τον τάφο της Αρχαίας Πελλάνας που βρίσκεται στους πρόποδες του Ταΰγετου 24 χιλιόμετρα από την Σπάρτη.

Το 2011 μπάζωσε τον βωμό των Δώδεκα Θεών στην αγορά της Αθήνας αφήνοντας ένα μικρό τμήμα του ναού να είναι ορατό, ενώ το υπόλοιπο βρίσκεται κάτω από τις γραμμές του σιδηροδρόμου.

Το 2014 σταμάτησε τις ανασκαφές στην Αμφίπολη με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα το τεράστιο αυτό μνημείο να είναι επισκέψιμο μόνον για ολιγομελείς ειδικές ομάδες.

Το 2019 χαρίζει στον όμιλο Λάτση τον αρχαιολογικό χώρο των Σκουριών και ενέκρινε στην ουσία την καταστροφή του.

Το 2020 μπάζωσε τον Ναό της Αφροδίτης στην πλατεία Αντιγονιδών στην Θεσσαλονίκη, αντί όπως όφειλε, στην ανάδειξη του. Ο περίτεχνος Ναός ο Παρθενώνας της Θεσσαλονίκης έχει συνολικό ύψος 15 μέτρα, ενώ οι κίονες που φιλοξενούνται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης έχουν ύψος 7 μέτρα. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος του Ναού αρκεί να σκεφτούμε το ύψος μιάς πενταόροφης πολυκατοικίας.

Η υποκρισία όμως της κ. Μενδώνη μας αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι στις 13/12/20 ψηφίστηκε ένας επαίσχυντος νόμος στην Βουλή ο 4761/2020 όπου στο άρθρο 48 παράγραφοι 13α και 13β, ο οποίος αναφέρει ότι επιτρέπεται ο μακροχρόνιος δανεισμός και η εξαγωγή των αντικειμένων των συλλογών των μουσείων για 25 έτη σε ξένα μουσεία, δυνάμενη λέει να ανανεώνεται ανά πενταετία και έως 25 έτη.

Δηλαδή τι μας λέει εδώ ο νόμος… Να δανείσουμε τον Ερμή του Πραξιτέλη, τον Ηνίοχο των Δελφών και οτιδήποτε άλλο γλυπτό που έχουμε στα μουσεία μας, για 50 έτη σε ξένα μουσεία.

Άρα αποδεικνύεται πως η υποκρισία της Κυρίας Μενδώνη στα θέματα του πολιτισμού είναι μεγαλειώδης και οι δηλώσεις της είναι ένα ακόμη επικοινωνιακό παιχνίδι χωρίς ουσία.

Τα απείρου κάλλους γλυπτά των προγόνων μας είναι η Πολιτιστική μας κληρονομιά και δεν μπορεί να είναι αντικείμενο θεματολογίας για οίκους μόδας, διότι μας φανερώνουν στο υλικό πεδίο, την πνευματική ανέλιξη των τεράστιων προγόνων μας, την αισθητική και το κάλλος, έτσι ώστε εμείς να την αντιλαμβανόμαστε μέσω της όρασής μας.

Καθήκον του Υπ. πολιτισμού είναι η προστασία και η ανάδειξη της μοναδικότητας του ελληνικού πολιτισμού, ο οποίος είναι αναγνωρισμένος και αξιοθαύμαστος σε όλη την ανθρωπότητα. Ένα οργανωμένο Υπ. Πολιτισμού σε συνδυασμό με την κυβέρνηση, η οποία θα χάραζε μια πραγματική  Εθνική πολιτική, θα φρόντιζε τα απείρου κάλλους γλυπτά των προγόνων μας να είχαν επιστρέψει στην μητέρα Ελλάς εδώ και δεκαετίες, δια την αποκατάσταση του δικαίου από την κλοπή τους.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *