Το «ξεπούλημα» της Εγνατίας οδού προϋποθέτει αύξηση στις τιμές των διοδίων

Του Αθανάσιου Ορμάνη

Έπεσαν τελικά οι υπογραφές της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού την Πέμπτη 28/03/2024, μεταξύ δημοσίου «ΤΑΙΠΕΔ» και κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – Egis Projects (25%), αντίστοιχα. Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ –Egis, θα αναλάβει τη συντήρηση του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, από Ηγουμενίτσα μέχρι τους κήπους του Έβρου και των τριών καθέτων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνα, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Σκόπια και Βουλγαρία).

Την υπογραφή της σύμβασης ακολουθεί η κατάθεσή της στη Βουλή προς κύρωση και με την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), από τους υπουργούς Υποδομών Μεταφορών και Οικονομικών για την αύξηση των διοδίων στον αυτοκινητόδρομο που κατασκευάστηκε ως δημόσιο έργο και πλέον θα αποτελεί σύμβαση παραχώρησης. Με βάση τους όρους του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, τα διόδια θα αυξηθούν σε πρώτη φάση από τα 3 λεπτά σήμερα σε 4 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ αργότερα θα φτάσουν τα 5 λεπτά και γενικότερα οι ανατιμήσεις θα συνδέονται με τις υλοποιήσεις εργασιών από τις εταιρίες.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εργάζεται  με την μέθοδο της ιδιωτικοποίησης και στο εθνικό δίκτυο, όπου καλείται ο πολίτης να            χρυσοπληρώσει διπλά και τριπλά την μετακίνησή του στους εθνικούς δικούς του δρόμους, που ο ίδιος έχει πληρώσει για την κατασκευή τους, με υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας αλλά και με αλεπάλληλους φόρους, πόσο μάλλον, όταν βιώνει τεράστια ακρίβεια σε όλα τα είδη, ειδικά στα καύσιμα μετακίνησης. 

Για ακόμα μία φορά η ελληνική κυβέρνηση συναινεί στο ξεπούλημα καθαρά δημόσιας ελληνικής περιουσίας, όπως η Εγνατία Οδός μαρτυρώντας τις κεφαλαιοκεντρικές της προθέσεις.

Σε τέτοιους δύσκολους καιρούς για τους Έλληνες, η ελληνική διοίκηση θα έπρεπε να έχει η ίδια την διαχείριση του οδικού δικτύου προς ανακούφιση των πολιτών από την οικονομική δυσπραγία. Ας μην ξεχνάμε ότι το κόστος μεταφοράς και μετακίνησης συντελεί και επηρεάζει τις τιμές όλων των προϊόντων. Ωστόσο, δυστυχώς για τους πολίτες, η ελληνική κυβέρνηση προτιμά να προσφέρει απλόχερα την ευκαιρία σε ιδιώτες να κερδοσκοπήσουν σε βάρος των πολιτών, καταπατώντας τα κληρονομικά τους δίκαια και δικαιώματα, ξεπουλώντας ουσιαστικά το οδικό δίκτυο που κατασκευάστηκε  για να εξυπηρετεί τους ιδίους.

Καθώς οι δρόμοι είναι μέρη ελληνικής γης και συντηρούμενοι απο τους Έλληνες μέσω της φορολογίας, προκύπτει λογικά ότι ανήκουν σε όλους, ενώ η παραχώρησή τους σε ιδιωτικούς φορείς αποτελεί κατάφωρη αδικία και στερεί από τους πολίτες το αναφαίρετο δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση. Είναι, λοιπόν, αδιανόητο, οι ήδη οικονομικά επιβαρυμένοι Έλληνες πολίτες, να αναγκάζονται να πληρώνουν υπέρογκα τέλη εντός της ίδιας τους της χώρας, καθώς τα διόδια προβλέπεται να αυξηθούν κι άλλο μετά την παραχώρηση της εθνικής οδού. Με αποτέλεσμα, το συμφέρον των Ελλήνων να παραμένει παραγκωνισμένο, ενώ τα εγχώρια ταξίδια και οι μετακινήσεις να είναι για τους ίδιους πολυτέλεια.

Από την άλλη, όλοι γνωρίζουμε ότι έχουμε το χειρότερο οδικό δίκτυο στην Ευρώπη, κατασκευασμένο με φτηνά υλικά, χωρίς προδιαγραφές ασφάλειας. Έτσι παρά τη δυσβάσταχτη φορολογία και τα υψηλά διόδια, ο πολίτης εξακολουθεί να μην απολαμβάνει ασφαλείς και σύγχρονους δρόμους, θέτοντας τη ζωή του σε κίνδυνο, καθώς όλα υπηρετούν την αισχροκέρδεια προς όφελος των εταιρειών.

Αντίθετα, πρωταρχικό μέλημα μιας ανθρωποκεντρικής κυβέρνησης θα ήταν η εξασφάλιση ενός αναβαθμισμένου οδικού δικτύου, υψηλών τεχνικών προδιαγραφών, άριστων υλικών και ανθεκτικό στο χρόνο. Επομένως, το κόστος συντήρησης θα είναι μικρό και εύκολα εισπράξιμο μέσω ελάχιστης  φορολογίας και θα αφορά εργασίες όπως το φρεσκάρισμα διαχωριστικών λωρίδων και το κούρεμα των χόρτων. 

Έτσι, ναι μεν η διαδικασία της συντήρησης θα αξιοποιεί μικρό μέρος των δημοσίων εσόδων, αλλά θα διασφαλίζεται στους πολίτες ότι τα χρήματά τους θα επιστρέφουν στους ίδιους και όχι σε ξένες τσέπες, με γνώμονα πάντα την ασφάλεια και την ευημερία του.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *